Moodle alerts via Gebeurtenismonitoring

De vraag van de klant
Afgelopen week werd ik benaderd met de vraag “kan ik een melding krijgen als er een nieuwe gebruiker is geregistreerd?”. Interessant vraagstuk, want kan dat? Op die vraag keek ik mijn collega Peter Jonker aan, waar zichtbaar een lampje ging branden. We klankborden wat over monitor en regels en kwamen uiteindelijk uit op Sitebeheer/Rapporten/Regels gebeurtenismonitoring.

Regels gebeurtenismonitoring
Indien je, zoals wij, de melding krijgt ‘Gebeurtenismonitoring is uitgeschakeld’ – schakel deze dan eventjes in. Start vervolgens met het toevoegen van een nieuwe regel. Dit brengt je op onderstaand scherm (deels).

screen-shot-2016-11-30-at-16-34-23

Regelnaam: Alert nieuwe Moodle user
Te monitoren zone: Kern (want aanmelding is core Moodle)
Gebeurtenis: Gebruikersaccount aangemaakt

Inschrijven op regels
Onderaan bovenstaande pagina staat “Je kunt inschrijven op regels van de Gebeurtenismonitoring pagina”. Deze pagina vind je in je usermenu onder Mijn Startpagina/Voorkeuren/Gebeurtenismonitoring.

screen-shot-2016-12-02-at-13-59-40

screen-shot-2016-12-02-at-14-01-34

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de pagina ‘Gebeurtenismonitoring’ kun je je inschrijven op de regels die je hebt aangemaakt door op het ‘+ teken’ achter de regel te klikken.

Andere voorbeelden

  • Alert ontvangen wanneer er een rol is toegewezen
  • Alert ontvangen wanneer een SCORM-status is ingestuurd
  • Alert ontvangen wanneer de beoordelaar in een opdracht is verandert
  • Alert ontvangen wanneer er een extra poging op een toets wordt toegekend