Aandachtspunten bij Moodle implementatie

Moodle implementatieIk ga de komende tijd een serie blogs schrijven over aandachtspunten en keuzes bij een Moodle implementatie. Is dit nodig? Ja, dat is nodig en wel om de volgende redenen:

Moodle complex?
Met enige regelmaat hoor ik dat men Moodle te ingewikkeld vindt. Met de veelheid aan functies, modules en instellingen kan je inderdaad ervaren krijgen dat Moodle complex is. Als je als Moodle beheerder denkt dat je na het installeren van Moodle klaar bent, dan mag je jezelf nog wel eens flink achter de oren krabben; DAN BEGINT HET PAS!!

Onvoldoende aansluiting op visie op leren
Helaas te vaak kom ik bij scholen of organisaties die op hun website een mooie visie op leren en ontwikkelen hebben verwoord waar de begrippen als adaptief, leerlinggericht, talent, etc vaak in voorkomen. Als ik dan de Moodle site bekijk, dan krijg ik toch een heel ander gevoel.

Niet-docent vriendelijk ingericht
De docenten zijn een belangrijke factor bij een goede implementatie. Maar is één dag knoppentraining genoeg en één dag per jaar een workshop op een ICT-studiedag? Met procenten leren rekenen heb je toch ook niet in één dag geleerd?

Usability
Met hoeveel klikken ben je bij je Moodle cursus? En heb je een andere template geselecteerd dan de (lelijke) standaard. En waarom zie ik te vaak allerlei blokken staan die NIETS toevoegen?

Verkeerde focus
Voor wie richt je Moodle in? Het gaat toch allemaal om de leerling/cursist? Zij moeten zo goed mogelijk kunnen leren.

 

Wil je op de hoogte blijven, schrijf je dan in voor de notificatieservice (zie de widget aan de zijkant). Dan krijg je elke blog direct op je mail. Of kijk regelmatig naar alle artikelen met de tag Moodle implementatie.

Heb je nog suggesties waaraan een goede implementatie moet voldoen, dan hoor ik ze graag!