E-learning inzetten bij complexe vaardigheden?

Veel e-learningmodules die ik zie kenmerken zich door instructiegerichte SCORM-modules met toetsing en certificering. Gelukkig worden deze ‘e-learning 1.0-cursussen‘ steeds mooier en interactiever (een aantal modules blijven helaas ‘e-readers’). Bij kennisgerichte modules is deze opzet een redelijk effectief middel. Maar kan je e-learning ook inzetten bij het aanleren van complexe vaardigheden door middel van een aantal activerende werkvormen? En zo ja, hoe kan ik deze ‘e-learning 2.0-cursussen‘ dan ontwerpen? Het 4C/ID model geeft richting.

Het 4C/ID model (4 Components, Instructional Design) van Van Merriënboer is een ontwerpmodel voor het ontwerpen van (elektronische) leeromgevingen gericht op het aanleren van complexe vaardigheden en (professionele) competenties die relevant en nodig zijn voor het functioneren van de lerende in het uitvoeren van zijn beroep of leerwereld. Deze complexe vaardigheid moet dus voldoen aan een reële behoefte van de lerende om deze competenties te verwerven. Het 4C/ID-model is onder andere gebaseerd op het sociaal constructivisme, al moet ik er wel bij zeggen dat het aantal sociale werkvormen (in het kader van samenwerkend leren) nog niet echt uit de verf komt in de voorbeelden die ik tot nu toe heb gezien.

Maar denkend in mogelijkheden: 4C/ID in Moodle is een mooie combinatie!

4C/ID model

Maar waar ik benieuwd naar ben, is de mate hoe Nederland en België 4C/ID gebruikt in Moodle. Vandaar mijn vraag:

[poll id=”16″]