Hoe sturend moet een LMS zijn?

Vanmiddag had ik een leuk gesprek met een opleidingskundige over de vraag hoe sturend een LMS moet zijn. Hij vertelde van een ander LMS waar de lerende keurig netjes telkens de volgende pagina krijgt met leermateriaal (vooral tekst, afbeelding en soms een video). Je hoeft niet na te denken, want het leersysteem stuurt jou naar de volgende pagina. En in Moodle moet je veel meer nadenken waarop je telkens klikt om de verschillende interactieve leeractiviteiten te doen. Dat klopt en mijn tegenargument in het gesprek was ook: als je wilt leren, moet je wel actief zijn. Als het leermanagementsysteem niet uitnodigt om actief te zijn, zet je de lerende al direct in een passievere stand. Jammer, minder leerresultaat.

Heel sturend zijn past ook niet in de filosofie van Moodle. Jij bepaalt als lerende de leerroute en bent actief bezig met verschillende leeractiviteiten. Martin Dougiamas ziet zelfs het liefste dat lerende alleen maar vragen stellen en met elkaar communiceren, meedenken en de uitkomsten delen (inderdaad, het forum als enige leeractiviteit).

Achter ons leuke gesprek hierover ligt eigenlijk de vraag welke visie op leren je hebt. Ben je van het directe instructiemodel of is jouw didactiek gebaseerd op het sociaal-constructivistische? Het antwoord hierop bepaalt dus de keuze van het LMS!

 

Tags: ,