Live blog Moodle seminar 10/10

Op moment van schrijven vindt op het Van Maerlantlyceum in Eindhoven het Moodle seminar plaats. De Ned-Moove heeft voor dit najaarsevenement Marcel de Leeuwe gevraagd om een masterclass te geven. Marcel is begonnen met een aantal definities van ‘masterclass’ die past bij de manier hoe hij deze middag de cursussen wil bevragen op didactiek.

Vier scholen en organisaties hebben een Moodle cursus ‘ingeleverd’. Marcel heeft gevraagd aan Het Stedelijk Lyceum Nijmegen om de eerste presentatie te doen en Nico de Boer laat zijn biologie cursus in Moodle zien. Zijn collega laat de cursus Scheikunde zien. Vanwege tijdgebrek geven de heren toe dat de inhoud van de cursus nog veel eenrichtingsverkeer is.

Leuk om te zien is dat de deelnemers veel tips geven over functionaliteit in Moodle. Marcel bespreekt de twee cursussen met behulp van de 10 didactische punten van Martin Dougiamas (http://docs.moodle.org/23/en/Pedagogy.)

16.02 uur: Rob Houben (DaCapo College) gaat nu zijn cursus laten zien aan de aanwezigen. De cursus gaat over ‘werken met Moodle’ die hij aan zijin collega’s heeft gegeven. Leuk is hij gebruikt maakt van conditional activities en progress tracking. Het Dacapo College maakt ook van Moodle gebruikt om de docenten te trainen. Het is namelijk in Moodle heel goed mogelijk dat een docent de leerlingenrol heeft.

In de discussie die volgt blijk hoe lastig het is om de vertaalslag te maken naar mooie en goede didactisch verantwoorde Moodle cursussen. Een en ander is ook afhankelijk van de leiding van de scholen.

16:43 uur: Evi van Tiel van Parnassia Groep laat haar Moodle cursus over het nieuwe elektronisch patiëntendossier. Zij hebben gebruikt gemaakt van SCORM-modules voor het ontwikkelen van de instructielessen.

17:24 uur: Het Studiecentrum voor de Rechtspleging (SSR) vertelt hoe zij al het cursusmateriaal wat SSR heeft, ontsloten kan worden via Moodle. De cursus die getoond wordt is voor beginnende rechters met als doel om het beginniveau gelijk te brengen voor aanvang van de klassikale training.

Marcel sluit af met een presentatie over die ons weer goed aan het denken zet. Neem bijvoorbeeld deze uitspraken:

  • leren ≠ content
  • leren ≠ systeem
  • leren = proces

Marcel wordt bedankt voor zijn leiding en we sluiten af met een hapje en drankje. Er waren ruim 20 deelnemers aanwezig. Opvallend was de afwezigheid van een aantal bekende Moodle leveranciers.

Voor herhaling vatbaar!